Koło teatralne

Koło ?Bawimy się w teatr?  przeznaczone jest dla dzieci w każdym wieku.

 Gra aktorska jest wyjątkową okazją do osiągnięcia sukcesu przez każde dziecko. Stymuluje bowiem ucznia ? ?młodego aktora? do większego wysiłku, odwagi, staje się motywacją do nowych wyzwań. Daje też poczucie własnej wartości, godności i nadaje sens twórczej aktywności dziecka.

Założeniem koła jest wzbogacenie doświadczeń dzieci w wiedzę o teatrze przez wskazywanie różnych dróg poznania oraz inspirowanie i wspieranie indywidualnej i grupowej aktywności.

Wykorzystywanie edukacji teatralnej może ustrzec przed jednorodnością, ospałością i monotonią. Motywuje do pracy nad sobą, pomaga w zrozumieniu otaczającego świata, może przenieść w inny świat, w inną rzeczywistość.

Dzieci, przygotowując ?sztukę?, uczą się przez manipulowanie, badanie, działanie. Wyzwalają dzięki temu trzy kategorie aktywności: aktywność intelektualną, aktywność emocjonalną oraz aktywność praktyczną. Muszą działać i bawić się w różny sposób: wypowiadać się, uczyć się na pamięć, recytować, tworzyć z najróżniejszych materiałów, śpiewać, występować na forum klasy, grupy.

 ?Bawimy się w teatr? to atrakcyjny sposób pracy z uczniem. Pozwala na pełne przeżywanie, rozumienie swoich uczuć, wzmacnianie wiary we własne siły, wyzwalanie twórczej ekspresji, rozwijanie wyobraźni, wczuwanie się w odczucia innych osób i pełną integrację z grupą.

Cele ogólne

  • Wyposażanie ucznia w wiedzę o teatrze.
  • Kształtowanie doznań estetycznych podczas odbioru różnych form teatralnych.
  • Nabywanie umiejętności czystej, poprawnej wymowy, właściwej modulacji i siły głosu.
  • Inscenizowanie krótkich scenek teatralnych i wystawianie przedstawień.
  • Wyrażanie uczuć, nastrojów poprzez różne formy ekspresji.
  • Wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie, współpracy w grupie i odpowiedzialności za efekt końcowy.
  • Uwrażliwianie na sztukę, pobudzanie uczniów do działań artystycznych.

Tematyka:

Uczeń gościem w teatrze

  1. Wycieczka do teatru.
  2. Praca aktora, reżysera, scenografa, charakteryzatora.
  3. Wyposażenie teatru.
  4. Pracownie w teatrze.
  5. Plakat i program teatralny.
  6. Rodzaje teatrów.
  7. Odbieranie sztuki teatralnej.
  8. Swobodne wypowiadanie się na temat wrażeń po obejrzeniu spektaklu teatralnego.

Uczeń aktorem

  1.  Praca w grupie teatralnej- współdziałanie.
  2. Tworzenie małego ?dzieła? teatralnego.
  3. Przygotowanie jasełek.
  4. Etapy przygotowania inscenizacji.
  5. Wybór utworu literackiego do opracowania inscenizacji.
  6. Czytanie tekstów inscenizacji zmierzające do osiągnięcia poprawności, płynności i wyrazistości.
  7. Czytanie tekstów inscenizacji z podziałem na role ze zwróceniem uwagi na intonację głosu i interpretację czytanej roli.
  8. Wygłaszanie z pamięci tekstu inscenizacji z zastosowaniem zmian tonu głosu, tempa, pauz i akcentu logicznego, doskonalenie dykcji.
  9. Dekoracja ? projekt i wykonanie (scenografia).
  10. Oprawa muzyczna.
  11. Właściwa motywacja w pracy.
  12. Zawiadomienie, ogłoszenie, zaproszenie na przygotowaną inscenizację.
  13. Plakat ? projekt i wykonanie.
  14. Reklama.

Zajęcia koła odbywają się w czwartki na 7. godzinie lekcyjnej (13.50- 14.35) w sali 95.

 Zapraszam.

Elżbieta Raputa