Koło ?Bawimy się w teatr? przeznaczone jest dla dzieci w każdym wieku.
Gra aktorska jest wyjątkową okazją do osiągnięcia sukcesu przez każde dziecko. Stymuluje bowiem ucznia ? ?młodego aktora? do większego wysiłku, odwagi, staje się motywacją do nowych wyzwań. Daje też poczucie własnej wartości, godności i nadaje sens twórczej aktywności dziecka.
Założeniem koła jest wzbogacenie doświadczeń dzieci w wiedzę o teatrze przez wskazywanie różnych dróg poznania oraz inspirowanie i wspieranie indywidualnej i grupowej aktywności.
Wykorzystywanie edukacji teatralnej może ustrzec przed jednorodnością, ospałością i monotonią. Motywuje do pracy nad sobą, pomaga w zrozumieniu otaczającego świata, może przenieść w inny świat, w inną rzeczywistość.
Dzieci, przygotowując ?sztukę?, uczą się przez manipulowanie, badanie, działanie. Wyzwalają dzięki temu trzy kategorie aktywności: aktywność intelektualną, aktywność emocjonalną oraz aktywność praktyczną. Muszą działać i bawić się w różny sposób: wypowiadać się, uczyć się na pamięć, recytować, tworzyć z najróżniejszych materiałów, śpiewać, występować na forum klasy, grupy.
?Bawimy się w teatr? to atrakcyjny sposób pracy z uczniem. Pozwala na pełne przeżywanie, rozumienie swoich uczuć, wzmacnianie wiary we własne siły, wyzwalanie twórczej ekspresji, rozwijanie wyobraźni, wczuwanie się w odczucia innych osób i pełną integrację z grupą.
Cele ogólne
- Wyposażanie ucznia w wiedzę o teatrze.
- Kształtowanie doznań estetycznych podczas odbioru różnych form teatralnych.
- Nabywanie umiejętności czystej, poprawnej wymowy, właściwej modulacji i siły głosu.
- Inscenizowanie krótkich scenek teatralnych i wystawianie przedstawień.
- Wyrażanie uczuć, nastrojów poprzez różne formy ekspresji.
- Wzmacnianie pozytywnego obrazu samego siebie, współpracy w grupie i odpowiedzialności za efekt końcowy.
- Uwrażliwianie na sztukę, pobudzanie uczniów do działań artystycznych.
Tematyka:
Uczeń gościem w teatrze
- Wycieczka do teatru.
- Praca aktora, reżysera, scenografa, charakteryzatora.
- Wyposażenie teatru.
- Pracownie w teatrze.
- Plakat i program teatralny.
- Rodzaje teatrów.
- Odbieranie sztuki teatralnej.
- Swobodne wypowiadanie się na temat wrażeń po obejrzeniu spektaklu teatralnego.
Uczeń aktorem
- Praca w grupie teatralnej- współdziałanie.
- Tworzenie małego ?dzieła? teatralnego.
- Przygotowanie jasełek.
- Etapy przygotowania inscenizacji.
- Wybór utworu literackiego do opracowania inscenizacji.
- Czytanie tekstów inscenizacji zmierzające do osiągnięcia poprawności, płynności i wyrazistości.
- Czytanie tekstów inscenizacji z podziałem na role ze zwróceniem uwagi na intonację głosu i interpretację czytanej roli.
- Wygłaszanie z pamięci tekstu inscenizacji z zastosowaniem zmian tonu głosu, tempa, pauz i akcentu logicznego, doskonalenie dykcji.
- Dekoracja ? projekt i wykonanie (scenografia).
- Oprawa muzyczna.
- Właściwa motywacja w pracy.
- Zawiadomienie, ogłoszenie, zaproszenie na przygotowaną inscenizację.
- Plakat ? projekt i wykonanie.
- Reklama.
Zajęcia koła odbywają się w czwartki na 7. godzinie lekcyjnej (13.50- 14.35) w sali 95.
Zapraszam.
Elżbieta Raputa